a:hover {font-size: 20px;font-weight: bold;text-decoration: none;}

Seruan  kekasih menggegar jiwa II


Semakin hari semakin mekar prasaan kasih syg aku trhdpnya,meskipun semnjak dua menjak kami jarang bersms mungkin d’sbbkan kami msing2 sibuk dgn urusan mnuntut ilmu yg takkan prnah hbes..Dan kadangkala prasaan terbuai dgn seorg shbt yg aku kagumi namun bgitu cpt aku myingkirkan prasaan aneh itu krana dlm hati dan jiwa ini cuma terpahat nama dia seorang,shingga suatu hari aku pulang dr asrama..Aku melepaskan lelah penat otakku dgn m’buka lmn sesawang tersebut.Kebetulan kakakku ada juga di rumah cuti yg diberikan oleh pihak universiti.



Demi Tuhan,.hti wanitaku bnar-bnar teruji kali ini.Knapa skrng?Mngapa wktu ini aku msti diuji dngan ujian ini?Nuraniku meronta-ronta minta dilepaskan dari gnggaman drita yg seakan mngkin bole reda.Skitnya aku…..air mata pun sdah malu untk mnunjukkan muka lntaran trlalu lama mnemani aku spnjng mlm.



                
Sedang kakakku leka mgulang kaji dibiliknya..aku mluru masuk ke biliknya smbil mnangis tersedu-sedu.Terus mengmpaskan diri ke katil dan esakan makin menghiba..kakakku bertanya

“mengapa ni dik?”soalnya.

“M…” kataku smbil teresak..

“dik..cuba tenang dan istighfar..cuba cerita kat akak ape yg trjadi..”kata kakakku..

Aku menceritakn kpdnya tanpa ragu2 kerana aku pasti apa yg aku lihat td mmg benar..mataku tidak mnipu..

Dari petang hinggalah membawa ke malam..mata kakakku tidak lepas mmndgku.Dia tidak brani mninggalkan aku sendirian.Aku berbaring tgak mghadap ke siling..seolah-olah aku berada di dlm ‘dunia’ yg lain.Beberapa sekatika aku bingkas bangun.Aku merempuh kakakku dan bergegas keluar.Aku ke bilik air.Kakakku menurutiku krana bimbang aku melakukan sesuatu di luar jangkaannya.

“dik buka pintu..”panggilnya prlhn krana tak mahu mnimbulkan keributan.Dia tidak mahu ibuku tahu..dan sesiapa pun..

“dik akak minta maaf klu akak yg brslh” akak mrayu kpdku..

Mungkin hatinya ditekan memikirkan kmungkinan aku  melakukan tindakan yg mnurut emosi dan kata hati.Ketika kakakku hndak mmggil ibuku,aku kluar...melongo dia melihat aku basah kuyup .Aku mandi dgn pakaianku skali.Kakakku msuk kebilik lalu mencapai tuala..cpt2 mbalut tubuhku.Aku berdiri tegak sprti  patung.Kakakku mgiring aku msuk ke blik dan kakak kunci bilik..sepi tanpa kata..
Aku mnukar pakaianku.Sehelai tuala kecil di gntungn kakak ambil dan kakakku mgeringkan rmbutku.Sesudah itu aku bersolat.Menanti msuk isyak ,aku mmbaca Al-quran.Nada suara ku pilu bagai tersekat-sekat mmbuatkan kakakku brcucuran mlihatku.
Usai solat aku trus tidur.Tiada lagi tgisan,kesedihan atau apa shaja yg trbuku di dlm hati yg sudah kulepas ketika mndi tadi.
Ruang bilik lebih byk diisi dgn sepi.Aku mnjdi pndiam dan kakak pula brckp apabila bnr2 perlu shaja.Mujur ibuku tidak myedari skapku tlh brubah..aku ggh menceriakn diri dihdpn ibuku..

“adek mhu kakak yg dlu,”kataku kpd kakakku suatu hari ketika brada di dlm bilik.
Mungkin antara tidak faham dgn mksud kata-kataku..kakak mmpamerkan riak wjh keliru.

“kakak yg nakal dn periang,bukan yg baek bgini!,”ujarku dlm tertawa.Sungguh kakak brasa sng hati mlihat prubhnku.

“syukur adek berjaya melepasi ujian ini” ujar kakakku.



  Andai aku brtanya slhku?Bole tak kau tolong jwb?Andai aku prsoalkan dimana kurngnya aku?Mmpukah kau tolong huraikan?Aku thu aku tdak sbaik mna,jauh sekali untk smpurna ttapi aku tlah cuba sdaya trmampu spaya aku mmpu jdi yg trbaik untknya.Prhnya goresan hati ini kuselangi dgn titipan doa buat yg Maha Agung krana aku sdar aku tdak brsndirian mngharungi badai ini.





 “Ya Tuhanku,janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah waris yang paling baik”



 Pdihnya hti ini Allah SWT sja yg thu.Skitnya jiwa ini Allah SWT yg mengerti.Kini individu yg tega membunuh diri,hnya lntrn ditinggalkan org yg tersyg.Kini aku tahu sakitnya bgaimana.Kini aku mengerti lukanya sedlm mna.Kini aku fahami pedihnya shebat apa.Astaghfirullah…..Brat sungguh Ya Allah dugaan ini.Dlm tangis nmun redha,aku panjatkan sklumit doa agar ujian ini bakal mnghapus dosa-dosa ku yg mngkin alpa krna kasih syg yg Dia pinjamkan slama ini.



 “Tidak ada daya upaya dan tidak ada tenaga kekuatan melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Besar”



 Tdak mngapa,wlaupun trluka dn darahnya masih mengalir,aku ttap waras dlm mnakluki stiap ssuatu kjadian itu. Moga-moga dia bhagia dan mnemui apa sbenarnya yg dia hajati wlaupun bkan aku yg bkl bkongsi  saat itu nnti.Cuma aku msih tidak kuat menyatakan pada dia,skali dia pergi,jngn ssekali cuba kembali.
  


Masa terus berlalu…aku terus sibukkan diri dgn kerja-krja lain..Perjuangan hidupku belum trhenti lagi dan masih byk lg prlu aku perbaiki.Aku tidak mampu mgubah masa lalu dan aku skrg tidak mgetahui apa yg bkl terjadi pd msa mndtg.Moga-moga aku trhindar dr lorong-lorong kesengsaraan dan jauhkanlah dr kputusan dn kggln..tggalkan kegelisahan~selamat tinggal kesengsaraan..




‘’…Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dgn    kesanggupannya “…
(surah al-Baqarah:286)

terima kaseh .laen kali datang lagi :)

0 comments:

Post a Comment